Toaleta dla dzieci to miejsce, gdzie maluchy uczą się samodzielności i podstawowych zasad higieny. Musi być wygodna, dopasowana do potrzeb i umiejętności dzieci w określonym wieku, a co najważniejsze – bezpieczna. Jakie są wymagania formalne co do urządzenia łazienki dla dzieci? Jak zaprojektować komfortową i inteligentną przestrzeń dla przedszkolaków i dzieci szkolnych?
Projekty toalet w przedszkolach i szkołach powinny uwzględniać wiele elementów. Z jednej strony należy trzymać się technicznych i ogólnobudowlanych wytycznych co do organizacji i wyposażenia pomieszczeń. A z drugiej ważne jest wygospodarowanie wygodnej i atrakcyjnej wizualnie przestrzeni, zapewniającej prywatność i bezpieczeństwo dla dzieci na określonym poziomie rozwoju. Najlepiej sprawdza się nauka przez zabawę, dlatego warto uwzględnić też kolorowe wzornictwo i ciekawe elementy wykończeniowe.
Od czego zacząć projekt łazienki w przedszkolu? Przede wszystkim od zapoznania się z wymaganiami formalnymi i techniczno-budowlanymi, które zapewniają bezpieczne korzystanie z toalet przez najmłodsze dzieci oraz dostosowanie ich do potrzeb przedszkolaków na każdym etapie rozwoju.
Przedszkolaki to bardzo wymagający użytkownicy, dlatego oprócz wymogów formalnych, warto wziąć pod uwagę jeszcze kilka innych parametrów pod kątem projektowania łazienek w placówkach edukacyjnych.
Ogólne wymagania techniczno-budowlane dla łazienek w przedszkolu i toalet szkolnych są określone przez Rozporządzenie Ministra Infrastruktury (Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690), którego uzupełnieniem mogą być niemieckie normy DIN, będące wskazówką do wypracowania standardów i dobrych praktyk w tym zakresie. Zalecenia co do wyposażenia toalety w przedszkolu są zależne od wieku dzieci.
Dla grup żłobkowych i przedszkolnych, do których uczęszczają dzieci do 3. roku życia, w łazience zaleca się następujące wyposażenie:
Dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat zaleca się, aby łazienka w przedszkolu była wyposażona w:
W żłobkach, przedszkolach, klubach dziecięcych i innych formach opieki przedszkolnej dopuszcza się stosowanie ścianek i drzwi o wysokości nie mniejszej niż 1,5 m.
Jak wyposażyć toaletę w przedszkolu integracyjnym? Jakie zasady projektowania łazienki dla dzieci należy wziąć pod uwagę? Projektując toaletę dla dzieci w tego rodzaju placówce należy uwzględnić następujące zalecenia:
W przypadku łazienek i toalet szkolnych ogólne wytyczne wynikają z rozporządzenia Ministra Infrastruktury, inne są dla wyposażenia łazienek dla dziewcząt, inne dla chłopców. I tak:
Praktyka pokazuje, że aby zachować czystość i higienę łazienek szkolnych, warto wyposażyć łazienki w:
Wspomniane przepisy nie określają, na jakiej wysokości mają znajdować się poszczególne elementy, jednak dobra praktyka pokazuje, że dla dzieci w wieku ok. 7-11 lat optymalna wysokość miski WC to ok. 35 cm, pisuaru – ok. 50 cm, a umywalki na poziomie ok. 65-75 cm od podłogi. Dla komfortu stosowania w przedziale wiekowym 12-15 lat zaleca się zawieszenie muszli WC na wysokości ok. 42-45 cm, pisuaru na wysokości ok. 55-60 cm, a umywalki na poziomie ok. 75-78 cm od posadzki.
Do jakich dokumentów i wytycznych warto sięgnąć, aby zaprojektować zgodne z prawem, wygodne i bezpieczne toalety dla żłobków, przedszkoli i szkół?