Terminal 2 Portu Lotniczego w Gdańsku

Terminal 2 Portu Lotniczego w Gdańsku to jedno z najbardziej wyrafinowanych zastosowań systemu Geberit Pluvia w Polsce. Port Lotniczy w Gdańsku swoją wyjątkową architekturę zawdzięcza umiejętnemu połączeniu pracy kilku biur projektowych. Terminal T1 zaprojektowany został przez biuro BK Architekci, Terminal T2 przez JSK Architekci. Obecnie trwa dobudowa pirsu zachodniego projektowanego przez PIG Architekci.

Okno na świat

Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy jest trzecim co do wielkości lotniskiem w Polsce. Terminal T1 został oddany do użytku w 1997 roku i dziś obsługuje głównie pasażerów wylatujących do państw spoza strefy Schengen. Terminal T2, ten z charakterystycznym skrzydlatym dachem, zapewnia pasażerom całościową obsługę przed podróżą jak i po jej zakończeniu.

Geberit Know-how

Port lotniczy w Gdańsku

Złożona konstrukcja dachu terminalu T2 wymagała odpowiednich rozwiązań systemowych związanych z odwodnieniem. Projektanci wybrali system Geberit Pluvia.

Najnowszą realizacją „ lotniskową” z udziałem systemu Geberit Pluvia jest zaprojektowane przez Zaha Hadid Architects lotnisko w Pekinie (Beijing Daxing International Airport). Zdjęcia i relację z lotniska w Pekinie prezentowaliśmy w naszym magazynie View 2020.

Doradca techniczny Geberit Piotr Kostuch

Piotr Kostuch, doradca techniczny firmy Geberit, mimo upływu czasu, wspomina ten projekt jakby zakończył się wczoraj.

„Działający na zasadzie podciśnienia system Pluvia został tak zaprojektowany, aby podczas deszczu bardzo szybko odprowadzał wodę z dachu. Podciśnienie skutkuje uzyskaniem dużych prędkości wody deszczowej, co pozwala na zastosowanie rur o małych średnicach. Unikalna konstrukcja wpustów wspomaga ten proces. Dzięki temu możliwe jest zastosowanie mniejszej ilości wpustów dachowych, oraz pionów deszczowych, co ułatwia projektowanie instalacji odwodnienia dachu. Dodatkowo prowadzenie kolektorów, łączących podejścia od wpustów, w poziomie ( bez spadku) eliminuje kolizje z innymi instalacjami. Odwodnienie dachu terminalu T2 w Gdańsku było wyzwaniem dla projektantów, wykonawców oraz systemu Geberit Pluvia. Montaż wpustów na dachu był standardowy. Problemy zaczęły się gdy musieliśmy zmieścić się z rurami oraz ich mocowaniem w konstrukcji dachu. Tutaj bardzo pomógł nam wysoko specjalistyczny element o nazwie Pluvia Connect. Kolejnym wyzwaniem było zamontowanie dwóch pionów o średnicy 75mm ( podstawowy i awaryjny) w stalowych słupach, których długość wynosiła ponad15 m. Te piony deszczowe dodatkowo były owinięte dwoma przewodami grzewczymi oraz jeszcze izolowane akustycznie i cieplnie matą Geberit Isol. To także nie był koniec naszych trudności” wspomina Piotr.

„Na budowę zostały przywiezione słupy. Do montażu pionów w słupach mieliśmy kilka owalnych otworów 20x10 cm. Po jednym w stopie i topie słupa oraz trzy na jego długości. Wewnątrz słupa w trzech otworach na pobocznicy słupa zostały wykonane punkty stałe. Monter musiał zrobić to tylko jedną ręką. Oczywiście nie obyło się bez kolizji i korekt instalacji pod dachem. Najtrudniejszą było dopasowanie rozstawu wpustów przy ujemnej strzałce ugięcia koryta. I tutaj doświadczenie wykonawcy i dobra współpraca z doradcą Geberit pomogła rozwiązać problem. Ten obiekt był najtrudniejszym jaki miałem w swojej ponad 20 letnie drodze z systemem Geberit Pluvia”.

Zastosowane rozwiązania Geberit:
Geberit Pluvia

Projekt:
Terminal T1- biuro BK Architekci, Terminal T2 - JSK Architekci

Adres:
80-298, Gdańsk
ul. Słowackiego 200

Wykonawca: Budimex S.A.; Doraco sp. z o.o.

Rok: 1944/ 2012